Thursday, December 6, 2012

Food Part 2: Baked Makaroni Cheese

Bismillah..
Assalamualaikum..

Kali ni saya nak berkongsi satu lagi resepi iaitu Baked makaroni Cheese... Resepi ni saya cuba dua bulan lepas atas permintaan seseorang... Alhamdulillah menjadi dan sedap walaupun masa buat tu kuantiti pasta terlebih dari sos.. =p ... resepi saya dah tak ingat dari mana saya dapat sebenarnya.. hehehe 

Bahan:-
(A) Macaroni 
1/2 paket  macaroni (saya gantikan dengan pasta)
air secukup nya
garam
sedikit minyak zaitun (saya gantikan dengan minyak masak)

(B) Sos Merah
1 botol sederhana  sos spaghetti (saya guna kimbal traditional sauce)
1/2 paket daging cincang (200gm) (boleh ganti dgn hotdog 1 paket cincang2 kan)
Hirisan Sosej (Hot dog)
sedikit garam

(C) Sos Putih
 2 sudu besar mentega / minyak zaitun
2 sudu besar tepung gandum
600ml susu segar
2-3 keping slice cheddar cheese
1 susu teh serbuk lada hitam

(D) topping - Mozarella cheese (saya pakai cheddar sebab itu je yang ada stock)

Cara-Cara:
(A) makaroni
-panaskan air, minyak dan garam hingga mendidih. masukkan makaroni dan rebus hingga empuk. angkat dan tos kan.

(B) Sos Merah
-Sediakan kuali/periuk. masukkan semua bahan dan gaul sebati. masak hingga mendidih dan daging masak. ketepikan dan sejukkan.

(C) Sos putih
- Panaskan mentega/minyak dgn api perlahan, masukkan tepung gandum dan gaul sebati sekejap.
-Masuk susu segar, sliced cheese dan serbuk lada hitam. kacau adunan hingga sedikit pekat atau berkilat. Angkat dan ketepikan...

Cara melapis:
1) Masukkan 1 1/2  cawan macaroni ke dalam loyang. rata-rata kan.
2)Senduk separuh adunan sos putih dan ratakan atas makaroni tadi.
3) Sendukkan sos merah pula atas sos putih tadi. Taburkan mozarella cheese.
4) Ulang step 1, 2 dan 3 sampai penuh bekas.
5) Bakar makaroni pada suhu 160C selama 35-40 minit atau hingga permukaan nampak keemasan. Hidangkan... sedap dimakan masa panas dan suam juga =)

Sebelum baked, mozarella cheese diganti dengan cheddar cheese sbb tkde stock =)

Siap di makan.. Baked macaroni cheese.. tapi disebabkan ganti dengan pasta jadi lah baked "pasta" cheese... hehe =p

Selamat mencuba =)


No comments: